Wandelcoaching in de Achterhoek

De Achterhoek heeft vele mooie wandel en natuurgebieden, prachtige bossen en glooiende heuvels.
o.a. Midden in de natuur in het mooie Achterhoek vind de wandelcoaching plaats van de praktijk Lucerna welzijnscoaching.

Meer welzijn en innerlijke rust, wie wil dat nou niet? Heb je het gevoel dat er iets moet gebeuren? Wil je meer vat op je leven krijgen? Wil jij verandering, inzicht? Wil jij je relatie(s) verbeteren? Heb je last van stress? Ben je onrustig of moe?  Sta je voor een keuze? Voel je, je eenzaam, Of wil je gewoon lekker ontspannen?

Iedereen krijgt wel eens te maken met tegenslagen in het leven. Er kunnen dan allerlei gebeurtenissen plaats vinden zoals, verandering van je woonomgeving, je lichamelijke en geestelijke gezondheid, je werksituatie en sociale contacten.

Dit is van invloed op je welzijn. Door de verandering van je welzijn kan er een domino effect ontstaan, het gevoel dat je in een neerwaartse spiraal zit. Het kan dan lastig voor je zijn om er dan zelf uit te komen. Je doet je best en je probeert het, maar het lukt je niet of je vind dat het niet snel genoeg gaat.

Hoe zou het voor je zijn als je weer in het gevoel komt dat je, je weer prettig voelt, dat je weer plezier beleeft, dat je weer energie hebt, dat je in een flow zit. Dit doe ik o.a. middels wandelcoaching. Als wandelcoach begeleid ik je graag naar inzicht (bewustwording) in je situatie en je mogelijkheden  zodat je het leven kunt leiden, die je wilt.

Mensen zijn in staat om dingen te veranderen, die beperkend of belemmerend voor hen zijn. Daar gaat het mij om, dat mensen inzien, dat ze zelf aan het stuur zitten van hun leven. Dat is een krachtig gevoel, dat geeft energie. Verdriet, tegenslag, het hoort bij het leven. Maar jij hebt wel een keuze hoe je ermee om wilt gaan.

Natuur/ wandelcoaching

Wat maakt coachen in de natuur anders dan zittend tegenover elkaar in een praktijkruimte? Een coachsessie van binnen naar buiten verplaatsen heeft veel voordelen, de natuur en bewegen in de natuur hebben een versterkend effect op de gebruikelijke NLP-technieken.

Wandelen in de natuur stopt negatieve gedachten

Behalve dat wandelen in de natuur je direct een gevoel van rust en vrede bezorgt, vermindert het ook je malende gedachten stroom. Veel mensen worden vaak verteerd door negatief denken, veelal zonder dat zij het in de gaten hebben. Daardoor wordt je afgeleid van simpel genieten van mooie momenten. Uit een recentelijk onderzoek, kwam duidelijk naar voren dat tijd in de natuur doorbrengen voor een aanzienlijke vermindering van negatieve gedachten zorgt, het heeft een krachtig effect op je gemoedstoestand.

Stel je eens voor: Terwijl jij op pad bent met je coach, ervaar je de natuurlijke rust van de bossen, een kabbelend beekje, ruisende bomen, de geur van vers gemaaid gras, de geluiden van de vogels en in de verte zie je een ree grazen.

Al lopend gaat het praten je makkelijker af en de rustgevende omgeving kan bewust of onbewust een positieve bijdrage aan het coachingsproces leveren. Bovendien zet de lichaamsbeweging ook denkprocessen in beweging en wordt het over het algemeen als prettig ervaren dat wanneer je je naast elkaar voortbeweegt, je de ander niet voortdurend hoeft aan te kijken.

Ergens bij stilstaan kan een letterlijke betekenis krijgen. En soms hoeft er even niets en mag het stil zijn, om te genieten van de rust om je heen. Redenen genoeg om in beweging te komen en al wandelend aan jouw doel, jouw gewenste situatie te werken. Wanneer je bent vastgelopen en je komt in beweging, zet je door middel van wandelen letterlijk en figuurlijk weer een stap in de goede richting.

Wandel coaching

Als wandelcoach inventariseer ik met jou, in de natuur, waar een vraagstuk of knelpunt zit. Ik vraag tijdens het wandelen wat je met de wandeling wilt bereiken. Wat voor jou een gewenste situatie is. Je zintuigen nemen van alles waar. Je hoeft geen verhaal te vertellen.

Door de methode die ik gebruik krijg je inzicht in jouw situatie, in wie je bent, in welke keuzes je maakt.  Het wordt je duidelijk waar het in jouw leven écht om gaat. Bij jezelf blijven is belangrijk. Je kunt jezelf wel veranderen, maar je kunt een ander niet veranderen, dus blijf bij jezelf. We formuleren een haalbaar doel. Zo vinden we samen stap voor stap antwoorden op jouw vragen en werken samen naar de voor jou gewenste situatie toe.

Coaching op locatie

Coaching op locatie is begeleiding bij vraagstukken die jou persoonlijk aangaan maar waarbij je dat niet tijdens een wandeling wilt of kunt uitwerken om wat voor reden dan ook. Je wilt dat liever in jouw vertrouwde omgeving doen.

Mijn voorkeur gaat uit naar natuurlijke methodiek met sessies in de natuurlijke omgeving zoals tuin of natuur/ wandelcoaching. Maar iedere gewenste locatie is werkzaam. Dus geef zelf aan wat gewenst is.

Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.

Aan het woord ‘eenzaamheid verbindt een ieder een andere betekenis. Wat is het eigenlijk? Hoe ontstaat het? Wat kun je er zelf tegen doen? En wat als het even niet zelf lukt?

Wat is eenzaamheid?

Wanneer je, om wat voor reden dan ook te maken krijgt met verlies, angsten of verdriet, kun je je eenzaam voelen. Niemand weet immers wat er in je omgaat en hoe je je voelt. Goed bedoelde adviezen werken veelal averechts. En herken je dit: ‘de ander neemt jouw verhaal over en vertelt dat hij/zij ook iemand kent die….’

Op zo’n reactie zit je op dat moment helemaal niet te wachten. Het enige wat je wilt is dat de ander gewoon naar je luistert, met jou meeleeft en probeert te begrijpen hoe jij de voor jou zo vervelende gebeurtenis ervaart.

Hoe ontstaat eenzaamheid?

Het is heel belangrijk te beseffen dat jouw eenzaamheid niet de schuld is van een ander. Natuurlijk zijn de mensen in jouw omgeving en hun reacties zonder twijfel van invloed. Daar kun je echter weinig aan veranderen. Je eigen situatie daarentegen kun je wel veranderen!

Bij eenzaamheid kun je niet spreken van schuld. Eenzaamheid begint vaak (maar lang niet altijd!) met een ingrijpende wijziging in iemands levensomstandigheden. Ook in jouw omgeving kunnen natuurlijk dingen gebeuren die je als niet plezierig of zelfs gemeen of oneerlijk ervaart.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • Pesten, iets dat echt niet alleen kinderen overkomt, kan je ongelofelijk eenzaam maken;
  • Binnen een gezin, familie, kunnen dingen gebeuren die een kind of een volwassene het gevoel geven er moederziel alleen voor te staan; een scheiding, een sterfgeval; kinderen die het huis uit gaan;
  • Op jouw werk kun je door bijvoorbeeld een promotie onverwacht geïsoleerd raken, of je aanvaardt een nieuwe baan in een vreemde stad;
  • Een nieuwe leerling kan worden buitengesloten;
  • Een nieuwe bewoner in de buurt kan worden buitengesloten;

Allemaal voorvallen die gepaard gaan met verlies van een vertrouwde situatie. En dat is wat ons zo kan schokken. Soms gebeuren die dingen opzettelijk, maar soms denkt de ander er gewoon niet bij na dat hij jou op die manier ernstig kwetst.

Het is niet altijd mogelijk je omgeving te veranderen. Je eigen situatie daarentegen kun je dus wel veranderen.

Als het zelf even niet lukt?

Soms lukt het jezelf niet om uit de negatieve spiraal te komen, dan is hulp van buitenaf fijn. Samen met jou gaan we kijken hoe we het negatieve gevoel van eenzaamheid kunnen ombuigen in een krachtig positief gevoel. Je gaat doelen opstellen, ik begeleid je hierin. De kleine stapjes brengen je tot een grote stap, je uiteindelijke doel. Dit doen we in de natuur dus ik neem je graag mee voor een wandeling. Het is dan heel fijn dat er iemand is die samen een eindje met je mee loopt tot je het weer zelf kunt.

Daar wil ik je graag in begeleiden.

Wat kun jijzelf al doen:

Laat je zien

Gelukkig zijn er genoeg dingen die jij kunt doen om je gevoel van eenzaamheid te verminderen. Mensen met een depressie of angsten kunnen de neiging hebben zich af te zonderen, terwijl ze juist beter het tegenovergestelde kunnen doen. Het is belangrijk om een groep mensen te hebben die je op kan vangen. Denk aan vrienden en familie bij wie jij je verhaal kwijt kan.

Maak nieuwe connecties

Als het niet helpt om meer tijd door te brengen met je huidige vrienden en familie, is het een idee om nieuwe mensen te ontmoeten. Door sociale relaties op te bouwen, zorg je ervoor dat je niet alleen maar thuis achter je computer zit maar daadwerkelijk mensen ziet op een dag.

Geef je eens op bij een sportvereniging, cursus of meld je aan als vrijwilliger. Er zijn genoeg manieren waarop jij nieuwe mensen kunt leren kennen.

Verander je blik

Een belangrijk aspect van je eenzaamheid is hoe je naar jezelf en naar anderen kijkt.

Als je bijvoorbeeld gaat wandelen of boodschappen gaat doen, hoe loop je dan?

  • met je schouders omlaag?
  • kijk je naar de grond?
  • maak je jezelf onzichtbaar?

Wees hier eens bewust van en doe het tegenovergestelde.

  • loop recht op!
  • kijk om je heen!
  • groet mensen en maak eens een praatje (al ken je ze niet)
  • maak een wandeling in de natuur: Snuif de heerlijke geuren op, luister naar de geluiden, hoor je de wind ruisen door de bomen?

Met andere woorden: Ga positiever in het leven te staan! Wees dankbaar en glimlach!

Angsten en fobieën

Wanneer je te maken krijgt met angst of een fobie dan kan dit je leven behoorlijk beïnvloeden en in de weg staan. Angst kan veelal onzekerheid met zich meebrengen en zijn vaak het gevolg van een (langdurige) negatieve programmering van je eigen brein.

Soms kan dit komen door je zelf, soms door je omgeving of door een negatieve ervaring. Je gaat situaties vermijden of je krijgt al een beklemmend gevoel als je er alleen al aan denkt.

En hoe vervelend zijn sommige reacties en onbegrip die je krijgt, “hoe kun je daar nou bang voor zijn….”, “stel je toch niet zo aan.. “. Dit soort reacties zijn niet bevorderlijk voor je zelfvertrouwen.

Er zijn vele soorten angsten en fobieën zoals:

  • nomofobie, tegenwoordig komt nomofobie steeds vaker voor, dit is de angst voor niet mobiel bereikbaar zijn.
  • spinnen angst
  • hoogtevrees
  • verkeersangst
  • vliegangst
  • claustrofobie, angst voor (kleine) gesloten ruimtes
  • astrofobie, (angst voor onweer)
  • angst voor afwijzing
  • tandartsangst

De NLP technieken die ik gebruik zijn heel effectief voor het behandelen van angsten en fobieën. Ik leer je de innerlijke beelden los te koppelen van het gevoel, hierdoor worden de emoties hanteerbaar en krijg je meer ruimte om een angstige ervaring te verwerken. In de meeste gevallen verdwijnt zelfs de angst waardoor je situaties waar je eerst een angst of fobie voor had met een ontspannen gevoel weer onder ogen kunt komen.

Hoe fijn is het om ontspannen een lift in te stappen, een prachtige onweersbui met bewondering te kunnen bekijken, of ontspannen naar de tandarts te kunnen gaan. Hoe fijn is het om de regie over jezelf weer terug te hebben.

Samen met jou bepalen we waar je de behandeling wil laten plaats vinden. Dit kan bij jou thuis zijn of tijdens een wandel sessie. Gemiddeld duurt een behandeling 2 tot 3 sessies. 1 sessie duurt 1 tot 1 ½ uur.